perjantai 25. tammikuuta 2019

Ajatuksia vuodesta 2019


Jäsenen blogikirjoitus

Parhaillaan kuluvan vuoden ensimmäinen kuukausi on ihan kohta jo takanapäin, ja mielenkiinnolla olen seurannut, millaisena tämä vuosi on näyttäytynyt. Tänä uutena vuotena en tehnyt uudenvuodenlupauksia, enkä edes visuaalista aarrekarttaa asioista, mitä haluaisin tavoitella. Tuntuu, että aika monista edessä olevista asioista sain kiinni jo viime vuoden puolella, ja olisi ihanaa osata jättää aikaa ja tilaa myös niille kuuluisille sattumuksille. Toivottavasti ne olisivat hyviä sellaisia.
Kun pysähdyn miettimään, mitä olen oivaltanut alkaneesta vuodesta? Kokosin ajatuksiani ylös, ja ehkä näin muistan ne paremmin myöhemminkin.
-Ystävien yhteen kokoaminen on hyvä idea
Olen pohtinut jo aiemmin, mitä tapahtuisi, jos kutsuisin koolle kourallisen tärkeimpiä, toisilleen tuntemattomia ystäviäni. Minä kun tykkään viettää aikaa yleensä vain yhden tai muutaman kanssa kerrallaan. Syntymäpäivieni yhteydessä kuitsuin sopivan määrän paikalle päässeitä bestiksiä koolle ja ihmettelin, kuinka hyvin meillä natsasi. Kynttilänvalossa käydyt keskustelut olivat antoisia. Tämä on tehtävä joskus uudestaan!
-Olen siirtymätilanteessa, ja se on mahdollisuuksia täynnä
Ymmärsin olevani tällä hetkellä monessakin asiassa siirtymätilanteessa. Edessä on muutoksia, aika paljon positiivisia sellaisia, mutta silti minun on vaikea olla väliaikaisen tilanteen kanssa. Tiedättehän siirtymävaiheet? Ne kuuluvat elämään, mutta selvästi vaativat vielä harjoittelua ja sopeutumista. Onkin hyvä keskittää ajatukset positiiviseen – mitä mahdollisuuksia siirtymät tuovatkaan elämääni? Mitä sen jälkeen?
-Keho kaipaa liikettä
Keho kaipaa liikettä näiden lumisten pakkasten keskellä. Liikuntaan olisi ihana löytää myös luovuutta ja itsensä ilmaisua. Omassa rauhassa sellaista on tullutkin, heittäytymistä. Liikunta vaikuttaa myös siirtymätilanteen ja paineen tuomaan stressiin, sillä liikkuessa en kykene ajattelemaan epäolennaisia.
-Pienistäkin mieltä askarruttavista asioista saa puhua
Kannattaa avautua jopa hupsuilta tuntuvista asioista luotettavalle läheiselle tai ammattilaiselle. Apua saa varmasti. Aina ahdistavalle ololle ei edes tarvitse olla syytä. Voi vain ajatella, että tämä tuli jostain, ja se menee ohi. Olisiko mindfulness-keskittymisharjoituksista apua? Kannattaa kokeilla.

Onnellista vuotta 2019!
-Anna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti